Starta hunddagis: Lär dig hur du gör i 6 steg

Observera att vissa länkar på vår webbplats kan vara affiliatelänkar, vilket innebär att vi får provision på ditt köp. Det låter oss fortsätta skriva artiklar som är gratis att läsa! Du kan läsa mer om vår recensionsprocess här.

När du väl har bestämt dig för att öppna ett hunddagis vill du förmodligen vara igång så snart som möjligt. Löftet om nya lurviga vänner är svårt att vänta på!

Det finns dock en hel del steg mellan att välja att öppna en dagis och att faktiskt ta emot bokningar. Från att hitta lokaler och anställa personal till att sätta standarder som säkerställer säker hundlek, så finns det beslut att fatta.

Vi har varit kontakt med personer som är specialiserade på lösningar för att förbättra djurvård. Vi har lagt märke till några vanliga nödvändigheter när det gäller att starta ett hunddagis och sammanställt dem i följande steg:

  1. Förstå affärsmodellen för ett hunddagis.
  2. Säkra dina anläggningar.
  3. Anställ kvalificerad personal.
  4. Prissätt dina tjänster.
  5. Utveckla ett system för djurutvärdering.
  6. Minska riskerna för ditt företag.

Är du redo att öppna ditt hunddagis? Låt oss börja.

1. Förstå affärsmodellen för ett hunddagis.

Innan du öppnar ett hunddagis behöver du utveckla en tydlig förståelse för vad för typ av verksamhet det är.

Hunddagisföretag är mycket annorlunda än andra tjänstesektorer och förlitar sig på återkommande intäkter – något du måste ta hänsyn till i de flesta aspekter av din verksamhet.

Detta kan genereras av:

  • Medlemskap. Dina vanliga kunder, som de som kommer tillbaka varje vecka, skulle dra nytta av ett medlemskap till antingen ett rabatterat pris eller med ytterligare tjänster och förmåner.
  • Storköp. Detta syftar på att sälja ett paket med tjänster (ex: 12 vistelser på ditt hunddagis) till kunder i storpack till ett rabatterat pris. 
  • Ytterligare tjänster. Oavsett om du vårdar eller tränar, ger ytterligare tjänster dig möjlighet att ge kunderna mer värde och komma tillbaka till ditt hunddagis.

När du startar ditt hunddagis, införliva dessa aspekter i din planering. Detta kan innebära att bygga ut trimningsanläggningar med trimbord och hundfön, anlita en certifierad hundtränare till din personal eller skapa attraktiva mängdrabatter.

När du navigerar genom stegen efter detta, gör det med återkommande affärer i åtanke.

2. Säkra dina anläggningar.

När du verkligen har utvärderat ditt beslut att öppna ett hunddagis kan du börja bygga upp verksamheten. Om du börjar från grunden, så kommer säkra faciliteter först.

Det finns två huvudsakliga sätt att säkra fysiska faciliteter för din hunddagis:

  • hyra ett utrymme
  • bygga/köpa ett utrymme

Det första alternativet är generellt sett mer aktuellt för företag utan enorma startfinansiering (att köpa/bygga anläggningar är otroligt dyrt!).

Men att hyra ett utrymme innebär att du måste hitta en husdjursvänlig anläggning (eller en du får göra ändringar i) och troligen en försäkring som listar din hyresvärd som en extra försäkrad part.

När du utvärderar dina anläggningsalternativ, överväg följande:

Plats

Platsen kan spela en stor roll för de faciliteter du väljer. Ofta spelar platsen en stor roll i priset och typen av anläggning du ska göra djursäker.

Även om du kan känna dig frestad att leta efter ett förstklassigt skyltfönster, inse att industriella och blandade utrymmen kan vara lika framgångsrika när det gäller plats.

Kommunbestämmelser

Utforska reglerna i din kommun för att se till att du driver ett område som du har lagligt rätt till. Det finns ofta regler kring var verksamheter, och ännu mer företag med djur, kan finnas. Lokalen behöver vara godkänd av Miljöförvaltningen, och om du behöver råd kan du alltid vända dig mot Miljöförvaltningens djurskyddsinspektörer.

Fysiska lokaler

Utforska lokalerna genom ett djurs ögon. Finns det utrymme att utforska som en inhägnad lekgård? Är golvet acceptabelt när det gäller sjukdomskontroll och halksäkerhet? Finns det VVS för att stödja bad och djuprengöring?

3. Anställ kvalificerad personal.

För att husdjursföräldrar ska lämna sina hundar i din vård måste de lita på att du anställer en kompetent personal med hundvårdsexperter. Det finns några viktiga egenskaper du bör leta efter i dina interna anställningsprocesser, såväl som några som kommer att få dig att sticka ut för externa kunder med tanke på dina tjänster.

När du anställer personal, leta efter följande egenskaper:

  • En kärlek till hundar. Detta säger sig självt – om någon är mer av en kattperson eller har en fruktansvärd hundallergi, så passar de inte i ditt företag.
  • En mängd olika specialiteter. Överväg att anställa personal inom en mängd olika specialiteter, såsom pälsvård och hundträning. Detta gör att du bekvämt kan erbjuda ett bredare utbud av tjänster, snarare än att improvisera lösningar när behovet uppstår.
  • Grundutbildning och certifiering. Personalen måste ha rätt kompetens, antingen genom utbildning eller motsvarande erfarenhet. Dagvårdare för hundar bör ha en förståelse för HLR hos hund och andra grundläggande nödvändigheter i första hjälpen. Jordbruksverkets krav är att utbildningen/erfarenheten ska omfatta följande ämnen:
    • Hundens beteendebehov och etologi
    • Problemhundar och problemhundsägare
    • Grundläggande fysiologiska behov och rörelsebehov hos hundar
    • Hundens behov av en god social och fysisk miljö
    • Stress hos hund
    • Smittspridning
    • Tillsyn och skötsel av hundar samt enklare hundsjukvård
    • Djurskyddslagstiftningen
    • Raskunskap samt enklare hundsjukvård
    • Praktik
  • Förmåga att anpassa sig. Varje dag i husdjursvården kommer att se annorlunda ut. Anställ personal med förmåga att anpassa sig till förändrade förhållanden, såsom införlivandet av ny programvara för hunddagishantering eller nya ansvarsområden i händelse av oväntade omständigheter (som covid-19-pandemin som svepte över hela världen)

Att vara omsorgsfull med vilka du anställer kommer att förhindra katastrofala problem senare, så att vara särskilt försiktig när du väljer teammedlemmar är ett smart beslut.

4. Prissätt dina tjänster.

Hur du väljer att prissätta dina tjänster kan ha en enorm inverkan på din verksamhet totalt sett. Tänk på följande när du prissätter dina tjänster:

Uppmärksam prissättning

Även om ditt företag måste vara lönsamt (ge mer intäkter än dina driftskostnader), är det mer komplicerat att sätta din prissättning än det grundläggande faktumet.

Att sätta för höga priser kommer att vara uteslutande för kunder som inte är villiga att betala sådana extravaganta priser, medan att sätta priserna för låga kommer att få dina tjänster att verka underordnade av kunderna. Sikta på att sätta priser som återspeglar dina tjänster, så om du prissätter saker högre, se till att du verkligen tillhandahåller det värdet till kunderna.

Kom också ihåg att en enkel prisstruktur alltid kommer att vinna i slutändan – varken du eller dina kunder drar nytta av en komplicerad prisstruktur. 

Acceptera handpenning

Möjligheten att acceptera handpenning är särskilt viktig när det gäller schemaläggning för djurvårdsföretag.

Överväg att inkludera handpenning i din prisstruktur (få en procentandel av betalningen i förskott) för att säkerställa att kunder som gör bokningar följer igenom.

Återkommande betalningar

För hunddagis som har öppet dagtid är det vanligt att ägare tar med sina husdjur till anläggningen regelbundet. Detta kan vara varje dag i veckan, några dagar i veckan enligt ett vanligt schema, eller till och med en gång i veckan på samma dag varje vecka.

Överväg att erbjuda en återkommande betalningsstruktur till dessa kunder, så att de inte behöver komma ihåg att betala varje gång. Genom att till exempel erbjuda dagpaket (liknande koncept till hålkort) kan husdjursägare köpa flera dagars vård i en transaktion.

Dricks till personalen

Att ta emot dricks för hunddagisservice är något kontroversiellt i branschen, så det är upp till dig att bestämma om du vill uppmuntra dem till det eller inte.

Å ena sidan ogillar vissa djurvårdskunder att de uppmanas att ge dricks för tjänsten – särskilt om de är vanliga kunder och betalar en högre prisklass till att börja med.

Däremot kan det definitivt skapas personliga relationer mellan husdjursvårdare och djur, och kunder kanske vill ha möjligheten att uttrycka sin tacksamhet via dricks. Samma regel gäller även för folk som lämnar dricks till hundtrimmare!

Tänk på din övergripande prissättning och avgör om det skulle vara ett positivt beslut att ta emot dricks.

5. Utveckla ett system för hundutvärdering.

Tidigare nämnde vi att kunder måste lita på er personal för att kunna anförtro deras hundar till er vård. Men det finns en annan aspekt av det övervägandet – de andra hundarna på din anläggning.

Medan personalen kan instrueras och hanteras, kan det vara lite svårare att göra med djur, särskilt om de är lite ostyriga till att börja med.

Det är viktigt att du utvärderar varje djur som kommer att vara i din vård för att säkerställa att din personal och de andra djuren i din anläggning kommer att vara säkra runt nykomlingen. Detta gäller för alla jobb som involverar arbete med hundar – såväl som andra husdjur!

 Här är några tips när du utvärderar hundklienter:

  • Gör en första utvärdering. Precis som en kund måste lita på din personal innan du bokar, måste du lita på deras husdjur. Skapa en första utvärdering som är standard för alla djur som kommer till din vård, och undvik att acceptera några djur som inte klarar denna första kontroll.
  • Se till att din personal känner igen tecken på hundaggression. När dina anställda känner sig bekväma med att känna igen de tidiga tecknen på nöd hos hundar i din vård, kan de svara och registrera interaktionen därefter.
  • Håll en pågående konversation. Utvärdering bör vara en pågående process, eftersom det alltid finns en chans att en hunds temperament kan förändras. Om du arbetar med en programvara för vård av husdjur kan personalen enkelt lämna anteckningar och meddelanden som andra i personalen kan se innan de interagerar med en hund.

Säkerheten för dina anställda och klienter är en avgörande faktor för alla hunddagisverksamheter. Att tänka på utvärderingsprocessen tidigt kommer att bidra till att förhindra missöden framöver.

6. Minska riskerna för ditt företag.

Slutligen, precis som med alla andra affärsföretag, är tidig förståelse och begränsning av potentiella risker avgörande. Faktum är att eftersom du kommer att arbeta med levande, och ibland oförutsägbara djur, är detta särskilt viktigt!

Det finns några olika faktorer som spelar in i detta:

Försäkring

Försäkringar är det som kommer att skydda ditt husdjursvårdsföretag i händelse av det värsta scenariot – oavsett om det täcker advokatkostnader, finansierar nödvändiga reparationer eller till och med täcker förlorade intäkter.

Även om du vill investera i vanliga företagsförsäkringsalternativ, såsom kommersiellt ansvar och yrkesansvar och fastighetstäckning, finns det också företagsspecifika försäkringstyper för hundar.

Detta inkluderar djurskyddsförsäkring och till och med skydd om du nyckeln skulle gå förlorad.

Programvara

Tekniken tar en mängd olika branscher med storm, inklusive hundbranschen. Inom husdjursvårdsbranschen finns det numera många mjukvarulösningar för hundträning och dagis för att hjälpa ditt dagis att minska riskerna.

Med bokningar, schemaläggning och betalningar online kommer ditt företag att ha en tydlig bild av vad som kan förväntas vid varje punkt i din verksamhet. Detta förbiseende säkerställer att du aldrig är överbokad, vilket kan vara en fara.

Dessutom möjliggör många av dessa lösningar enkel kommunikation av varningar och anteckningar. Det betyder att varje anställd är medveten om en hunds historia i din vård. Eventuella beteendekonflikter kommer snabbt att kommuniceras.

Katastrofförberedelser

I kölvattnet av covid-19-pandemin som relativt nyligen drabbat hela världen, inklusive Sverige, märker stora och små företag hur viktigt proaktivt tänkande är.

Fundera över hur ditt företag kan påverkas av denna eller liknande konflikter, och sträva efter att skapa en handlingsplan för när dessa problem slår till. 

Vet du hur du skulle ta hand om djur under långtidspension (kanske en vecka)? Har du hundfoder tillgängligt? Har du funderat på hur din personal ska tas om hand och kompenseras? Sikta på att få svar på dessa frågor innan du faktiskt behöver dem.


Att öppna ett hunddagis är en givande ansträngning, men det finns några steg att ta innan du välkomnar din första lurviga gäst. Använd den här guiden för att kickstarta dina förberedelser och du kommer att få en bra start!

Bloggtoppen logga